Honda Civic EJ2
Op deze pagina wat informatie over het lopende project, de Honda Civic EJ2 uit 1995.
De "Earthdreams" Civic is opgebouwd voor Touristenfahrten over de Nordschleife.
Wat er sinds de aanschaf in maart 2007 is gebeurd kan je hieronder lezen.
Specs op dit moment... (30 mei 2010)
* H22A JDM
* eCtune P30 ecu
* M2B4 LSD tranny
* Fidanza flywheel
* ACT 6 puck clutch
* Hondata intakegasket
* Skunk2 intake pro series
* Skunk2 tb 70mm
* 440cc injectors
* RMF header replica
* HASport enginemounts
* DSS driveshafts
* H22A7 typeR camshafts
* Custom exhaust
* Yonaka alu watercooler
* Mocal oilcooler with thermostat
* BMC carbon airbox
* DC2 ITR upper strutbar front
* DC2 ITR upper strutbar rear
* DC2 ITR steering box
* DC2 ITR momo light steeringwheel 42mm spacer
* DC2 ITR swaybar 22mm rear (beaks reinforcement kit)
* DC2 ITR strutbar/tiebar rear
* DC2 ITR lower control arms rear
* MB6 VTi subframe incl strutbar
* MB6 VTi swaybar front 26mm
* MB6 VTi brakebooster / hrc
* MB6 VTi calipers 262mm stock / ferodo ds2500
* EG6 VTi cluster
* EG6 VTi harness interior
* CST suspension
* ROMA rollcage
* Mugen active brakes 300mm front
* Sparco Corsa seats
* Cusco brakecilinder stopper
* Omnipower upper arms front
* Beaks reinforcement kit rear subframe
* Advan 16" Rainsports Uniroyal
* Desmond regamaster evo 16" Kumho V70a
EG6 = civic VTi b16a2 92-95 3drs
DC2 = integra typeR b18c6 98-01
MB6 = civic VTi b18c4 97-00 5drs
EK9 = civic typeR JDM 97-01 3drs
__________________________________________________________________________ 16 augustus 2010
Onderstaand enkele foto's van het ringbezoekje op de 15e augustus.






__________________________________________________________________________ 3 augustus 2010
Onderstaand enkele foto's van het ringbezoekje op de 1e augustus.






__________________________________________________________________________ 21 juli 2010
Hopelijk volgende week weer eens richting ring. Aandrijfas is ingekort, hopelijk zijn de vibraties nu verleden tijd. Thermostaat is verwijderd. Fanhuis voor koeler bleef lostrillen doordat hij steeds tegen de bakcilinder kwam. Fan zit nu voor de koeler, in het front. De plaat waar de fan aan vastzat is komen te vervallen, hopelijk hierdoor wat meer luchtstroming door de koeler. Een aantal zaken moeten nog gedaan worden, zoals nieuwe remblokken voor de achterremmen. Groter expansievat monteren ipv de 1.8 versie. Uitlaatspruitstuk volledig inpakken met isolatie en vast nog wel wat meer....Ohja en niet onbelangrijk, apk.... __________________________________________________________________________ 5 juli 2010
De earthdreams civic is vanaf heden niet meer groen. De "kleur" is bij porsche geleend. Koeling gaat iets beter. Olie bleef dus met 30 graden max 125/130. Koelwater iets beter, maar niet goed. Houd het alleen onder controle wanneer kachel in auto vol aan staat, das niet fijn. Vergeet ik dit even, dan krijg ik de temp tijdens rijden niet meer omlaag.
Probleem is ook dat expansievat berekent is voor een kleinere motor en niet voor de H22. Gevolg is dat hij daar wat koelwater verliest gezien de sporen. Dit is ook een gevolg door hoge temperatuur.Oplossingen heb ik nog niet, maar ik denk de reeds nieuwe thermostaat te gaan verwijderen. Achter de koeler zit een plaat, welke moet helpen om de luchtstroom te verbeteren bij ingeschakelde fan. In mijn ogen blokkeerd deze de luchtstroom door de koeler bij rijwind. Deze ga ik verwijderen. Maarrr daar zit de fan ook aan gemonteerd, die moet dus weer verhuizen naar voorzijde koeler.
Daarnaast maar eens kijken om meer lucht naar de koeler te krijgen, want te klein is deze zeer zeker niet. Verder nog steeds vibraties RV. Maar wel verminderd, dus probleem is zeker de te lange as. Iom knutsel ga ik de as inkorten indien mogelijk. Dan kan ik ook weer meer negatieve camber zetten __________________________________________________________________________ 27 juni 2010
Aankomend weekend eindelijk weer naar de ring! Uiteraard weer wat aanpassingen. Aanloopprobleem is misschien toch een asprobleem die onder spanning komt te staan ivm lengte. Leuk zon H22 motor in een civic...
Gisteren uitlijning veranderd door minder neg. camber. Dit geeft 1mm meer ruimte op de as. Had er meer van verwacht, kan net genoeg zijn. Voorbumper heeft nu ivm koeling ook meer gaten gekregen. Tevens heb ik de warmtewisselaar kortgesloten. Voor de bescherming van de oliekoelerslangen die onder de motor doorlopen is er een RVS plaat gemaakt.
__________________________________________________________________________ 18 mei 2010
Een paar optische verandering aan de civic. Dorpels van een nieuwe type civic 96-00. Een achterlip "made in Taiwan". Een imitatie mugen spoilert voor op de achterklep.
RVS steunen bij laten maken die verstelbaar zijn.
Zo staat ze er bij momenteel bij. Klaar voor wat afstelwerkzaamheden....


__________________________________________________________________________ 10 mei 2010
Afstelwerkzaamheden met eCtune(.com) Mugen 300mm remmen....


Mocal oliekoeler,draadeinden voorfront Koeler proefpassen...


"sandwichplate" met thermostaat...

__________________________________________________________________________ 9 mei 2010
enginebay zweetsokjes ??


best krapjes allemaal hoofdremcilinderstopper


__________________________________________________________________________ 8 mei 2010
Oliekoeler inmiddels gemonteerd. Net even laten draaien en alles lijkt dicht. Maar moet natuurlijk nog wel eerst goed warm laten draaien. Koeler zit schuin voor de radiateur in het front. Wil nog wel de voorbumper aanpassen en de kentekenplaat van plek veranderen. Hierdoor wat meer rijwind op de beide koelers. Ruimte voor een extra fan voor de oliekoeler is er op dit moment niet. De slangen lopen deze keer niet over de vern. bak heen, maar onderlangs tussen carter en versn.bak. Bij de H22A is hier ruimte over. Heb de gelijk de slangen met heatwrap ingewikkeld.
Voor wat isolatie en bescherming van buitenaf. Thermostaat ook getest, die was nog wel ok. Maar had al een nieuwe, dus wel vervangen, wel zo verstandig. Rijhoogte gecontroleerd aan de voorzijde en die is LV en RV wel gelijk. Alleen het binnenscherm is qua vorm verschillend, dus dat zal het aanloopprobleem RV veroorzaken.
Ik ga nu de rijhoogte voor met 5mm verhogen, omdat deze na het uitlijnen ook was verminderd door meer neg. camber. Hopelijk zal dat een oplossing zijn voor het aanlopen.
Zo niet, dan camber van -2,5 naar -2.0 zetten.
__________________________________________________________________________ 4 mei 2010
Kleine update. Ashoes nr 2 die stuk is, gaan we dus vervangen.
Inmiddels wederom de middendemper gerepareerd, met nieuw binnenwerk. "heatwrap" isolatie voor de uitlaat binnen gekregen. Voorste gedeelte van middenpijp ingepakt, ivm ontbreken van hitteschilden onder auto. Spruitstuk komt later gelijk met wisselen carterpan.
Hopelijk einde deze week de oliekoeler plaatsen.
Gelijk ook een nieuwe thermostaat monteren.
__________________________________________________________________________ 25 april 2010
Uitlijnspecs werken dus zeker! Afgelopen weekend niet veel kunnen rijden, maar het ziet er goed uit. En het rijd ook goed... Insturen is beter en grip lijkt gewoon stukken beter. Alleen wel 1 probleem gecreeerd hierdoor. Band rv loopt aan bij linker bochten en zwaar inveren.
Wel vreemd dus. Gevolg is dus, dat hij gewoon afremt rv en de auto naar rechts trekt.
Dus afgelopen weekend was het vooral rechter bochten die fun gaven...
Ook zijn de eCtuners weer langsgeweest voor mijn motor afstelling. Andere wideband lambda gemonteerd, wat wel iets verschil maakt. Alleen het inhouden is er niet uit te krijgen. De afstelling is goed, maar er zitten gewoon dippen in en vermogen over de gehele lijn is te weinig. Waarschijnlijk zit het probleem in ontsteking zelf. Vooral tussen 5000 en 5500 blijft hij hangen en dat is net een toerental waar ik veel in zit, op de ring.
Vermogen zal nu rond 200pk liggen. Inmiddels eindelijk een oliekoeler binnen gekregen van mocal. Ook nodig want vandaag was het serieus heet aan boord van de civic.
De H22A kreeg te maken met een olietemp. van 135+ graden en door de warmtewisselaar steeg het koelwatertemp ook boven de 110+. Dat icm een file bij start/finish zorgden voor de mensen aan boord toch wel voor wat zorgen. Het is dus nog wel goed gegaan.
Maar dat wil ik dus niet meer. Eerst een oliekoeler en een andere baffled carterpan eronder! __________________________________________________________________________ 17 april 2010
Vandaag was het onderstel-dag voor de civic. Bovenste draagarmen van merk omnipower gemonteerd. De complete uitlijning, vergeleken met vorig jaar, is compleet anders nu.
Niet meer neutraal maar meer directer qua setup. Met de omnipower draagarmen camber en caster links en rechts gelijk kunnen krijgen, hier zat nogal verschil in.
Caster is nu +3,3, camber -2,5 voorzijde en -2,1 achterzijde, sporing -0,05 voorzijde en -0.05 achterzijde. Op het internet veel lopen zoeken naar uitlijngegevens van civics.
Conclusie dat je vooral van de standaard +1.0 caster richting +3 tot +5 caster moet komen. Dit wil alleen met andere verstelbare draagarmen cq kogels. Ook de standaard 0 graden camber zal negatiever moeten. Sporing is standaard ook 0, nu iets meer uitspoor voor- en achterzijde.
__________________________________________________________________________ 20 maart 2010
Vandaag weer veel aanpassingen.
1 draagarm aangepast, omdat een aandrijfas met volle stuuruitslag iets contact maakte. Wederom wat laswerk aan de civic. RVS steunen voor luchtfilter en brandstoffilter. BMC airbox zit erin. Passende multiriem gevonden voor stuurbekrachtiging. Pomp met custom rvs steun netjes in lijn gezet en alles werkt (voorlopig) naar behoren.
Er achter gekomen dat de versnellingsbak wel iets de frontlangsdrager kust. Ondanks dat deze al iets was gemodificeerd. Hier moet ik nog even naar kijken...
Ook is een 80cm demper voor de uitlaatl bijna klaar. Wordt op maat gemaakt van RVS. Deze zal waarschijnlijk dinsdag in de uitlaatlijn toegevoegd worden. Qua foutcodes ecu gaan we ook de goede kant op. Heb er nog 1 over. De meeste problemen zitten in een andere pinbezetting van stekker autoboom en motorboom. Dit gaat dus goedkomen.
Hopelijk dus snel ook de H22 afstellen....
__________________________________________________________________________ 14 maart 2010
Afgelopen zaterdag weer een aantal flinke stappen gemaakt. De steun voor de stuurbekr pomp zit aan de motor. Alleen nog een passende multiriem er bij vinden. Wel moest er een stuk(je) uit het voorfront en de motorkap (binnenframe).
De sparco stoelen zijn voorzien van frames onder originele sparcosteunen. Nu is de stoel simpel te monteren op de originele bevestigingspunten op de vloer. Tevens is de zit weer een aantal cm omlaag gegaan, wat weer bevordelijk is voor de hoofdruimte tov de kooi.
Op de sparcoframes zitten nog stelmogelijkheden, voor het fijne afstelwerk, maar de basis is goed nu. Ook is de schakelunit gemonteerd. Het orginele gat van 10cm wat in de tunnel zat is dichtgelast. Schakelpatronen lijken allemaal goed en versnellingen zijn goed te bedienen. Helemaal happy dus, vooral omdat de pook een stuk omhoog is gegaan richting stuurwiel, zonder dat dit ten koste gaat van de slag.
Heb nog geen duidelijke foto's, hier een paar van een mobiel.


__________________________________________________________________________ 7 maart 2010
Het laswerk van wat brackets, wat voor gisteren geplanned stond, is een week doorverschoven. Nog wel tijd gehad om een andere voorlip te monteren en wat gaaswerk in voorbumper. Dus weer een week verder zonder echte updates. Inmiddels ook een BMC CDA 85-150 airbox geregeld, welke qua formaat moet gaan passen. Ben benieuwd...

__________________________________________________________________________ 28 februari 2010
Koplamp zit dus inderdaad tegen de poelie van de dynamo..

Reeds aangepaste koplampbehuizing had ik al. De reflector met helder glas van imitatie koplamp overgezet op deze behuizing en het past perfect.

__________________________________________________________________________ 22 februari 2010
Even passen of de alu koeler met slimfan past. Dat doet hij, bijna... De ontluchtingsnippel van de koppelingscilinder zit door het framewerk van de fan. En van de fan zelf, 5mm verwijderd. Moet dus een andere nippel op, om iets meer speling te behouden....


__________________________________________________________________________ 21 februari 2010
Afgelopen weekend front netjes gemaakt en weer in "kleur" gezet. Ook wat kleine aanbouwdelen van de h22 weer in zwarte kleur gezet, ziet er weer fris uit. Aankomende week front weer dichtbouwen en kijken of de koeler past. Hopelijk past ook de dynamo zonder aanpassingen van de linker koplampbehuizing. Anders moet deze er ook aan geloven.....

__________________________________________________________________________ 14 februari 2010
Vandaag een gebruikte set sparco corsas opgepikt. Moeten nog wel gereinigd worden, maar daar was de prijs ook naar. De corsas niet helemaal schoon kunnen krijgen, misschien later nog een poging. Wel de ITR stoel en corsa gewogen. De itr recaro met onderstel doet 18,3kg en de de corsa met steunen 10,0kg. Gewichtsvoordeel van -16,6kg. Dat is dan ook een leuke bijkomstigheid!

__________________________________________________________________________ 6 februari 2010
Laatste tijd niet veel kunnen doen aan de civic, maar stil staan we zeker niet.
Nieuwe walbro benzine pomp gemonteerd. Voorfront kaal gemaakt voor wat "herstelwerkzaamheden" die komen. Ook bezig met koppelingsleiding van cilinder naar bak. Ook hadden beide H22A(7) van de civic en accord wat lichte olielekkage bij het vtechuis en afsluitdop van inlaatnokkenas. Dit is nu ook gefixed. Ook gelijk een nieuw kleppendekseltje. Orgineel typeR, staat niet verkeerd.
Uiteraard nu wel 2 hele fotos...


__________________________________________________________________________ 23 januari 2010
Vandaag het uitlaatsysteem laten maken. Volledig maatwerk en het ziet er top uit. Foto's volgens zsm. Alleen het geluid gaat denk ik niet goed komen (wel met silencer, maar dat kost vermogen...) Er moet dus nog een extra middendemper inkomen. Gelukkig is dat relatief weinig werk. Nadeel is wel dat nu de header niet meer zo uitgebouwd kan worden. Moet een klein stuk van het voorfront aanpassen. Dat doen we gelijk met het strakmaken van het front. Dat staat dus nu als eerste op de agenda. Tevens moet er nu custom steun voor het schakelmechanisme in de auto komen en een bracket voor de stuurbekr.pomp.
Genoeg te doen..
Zoals het er nu uit ziet, zal eerste weekend van April ringdoop worden voor 2010.
__________________________________________________________________________ 19 januari 2010
Nieuw kleppendeksel gekocht voor de H22. De H22A krijgt een origineel typeR rood kleppendeksel. Kan er voor een leuke prijs aankomen, anders had ik het niet gedaan. Dealerprijs is meer dan 400 euro namelijk. Ook aan het bedenken wat ik met het oliecarter wil gaan doen. Ik heb namelijk geen idee in hoeverre deze geschikt is voor de ring qua olieslingering etc. Ga ik deze aanpassen met schotten, koop ik een nieuwe pan en laat deze aanpassen of een moroso alu pan. Heb liever een stalen pan, gezien deze meer kan lijden. __________________________________________________________________________ 16 januari 2010
Een nieuw hoofdstuk civic coupe h22 earthdreams 2010
De B18 heeft plaats gemaakt voor een JDM H22A. Door stom toeval eigenlijk de kans gekregen om een complete swap te "krijgen" voor een EG model civic. Oorspronkelijk zitten deze motoren in preludes en accords. Ik moest alleen nog de auto aanpassen voor de motor.
Dit hield in; aanpassen frontlangsdrager, motorsteundrager aanpassen, schutbord kaal maken en opnieuw inrichten met remleidingen op andere lokatie etc etc.
Schakelkabels moesten een weg vinden naar binnen ipv de schakelstangen van de B18. De H22 is dus geen plug&play machine zoals de B18. Een kleine uitdaging dus, met bijbehorende tegenslagen. Inmiddels hangt de motor erin, maar er is nog best nog een lange weg te gaan.Verschil tussen de B18 en H22 is natuurlijk de 400cc meer inhoud, maar hij is door zn lange slag wat minder toerenhappy. Hij zal begrensd worden op 8000, wat safe zal zijn.
Motor is niet geheel meer standaard. Een lijst tot op dit moment;
H22A JDM 200+pk
* eCtune P30 ecu
* M2B4 LSD bak
* Fidanza vliegwiel
* ACT 6 puck koppeling
* Hondata inlaatpakking
* Skunk2 intake pro series
* Skunk2 gasklep 70mm
* 440cc injectoren
* RMF Header replica
* HASport motorsteunen
* DSS aandrijfassen
* H22A7 typeR nokkenassen
* Catback 3" incl testpipe
Komende tijd meer info en fotos

__________________________________________________________________________ 21 december 2009
Om het torretje een beetje koel te houden een nieuw koelertje gekocht met een slimfan.


__________________________________________________________________________ 19 december 2009
Weer wat upgrades voor de civic. Set draagarmen (bovenste) met verstelbare fuseekogels voor de voorzijde. Merk Omnipower. Hierdoor wat meer camber zetten, hier valt nog wat te winnen. Een "brake cilinder stopper", een beugel welke de hoofdremcilinder moet vastzetten aan de auto. Door flex in het schutbord trap je bij hard remmen eerst een stuk het schutbord in, deze beugel voorkomt dat. Heb hem kado gekregen, en ga hem zeker proberen. Binnenkort komt er ook een andere uitlaat met grotere diameter onder de civic. Deze laat ik op maat maken. Ook wat kleine optische veranderingen zoals andere bumperlipjes en dorpellijsten, niet zo spannend dus.
__________________________________________________________________________ 6 november 2009
Afgelopen weekend de rainsports ook op droog geprobeerd. En ze waren verassend best goed. Tuurlijk, minder grip en wat minder direct. Op de terugweg, maandag, veel regen gehad, gelijk even proberen qua aquaplanning in de sporen. En juist daar waren ze echt top. Stilstaand water helemaal geen probleem. Voor mij een blijvertje... Remmenprobleem lijkt ook geheel verdwenen. Moest noodgedwongen in adenau een setje remblokken halen.
Merk was carbopads, voor mij onbekend. Vreemd genoeg hebben ze het 15 ronden goed uitgehouden. Weinig remstof en werden pas na 10 ronden iets minder qua bite.
Moet de remmen nog loshalen, maar ben wel benieuwd hoe de voering eruit ziet. Inmiddels was afgelopen weekend ook het laatste weekend van dit jaar voor de earthdreams civic. Momenteel al weer druk bezig met ideen en planningen voor 2010....
Volgend jaar weer een jaarkaart!
__________________________________________________________________________ 27 september 2009
Rainsports inmiddels erop gedraaid. Je merkt wel dat het voor droge condities erg te kort komt. Zeer slappe wangen om mee te beginnen. Maar het is te doen, lekker comfy... Afgelopen weekend ook een probleem met de dimlichten gehad. (zie diverse fotos van dat weekend...) Had het pas op de terugweg in de gaten. Bleek achteraf een losse stekker achter in zekeringkast. 1 pin voor voeding dimlichten maakte net geen contact. Gelukkig maar, want op de rest van de pinnen zat de rest van de verlichting van de auto.... Afgelopen zaterdag bij een after-ringweekend-check een kapotte wiellager lv gecontateerd. Verder slijten de mugen schijven behoorlijk hard, maarrrrr blijven wel nu trillingsvrij.... Voor aankomende winter al een weer behoorlijk waslijst voor onderhoud en aanpassing genotuleerd. Omdat ik dit jaar zeker nog wil rijden en zeker niet de auto schors , aankomend weekend nieuwe sapjes en wiellager vervangen.

__________________________________________________________________________ 13 september 2009
Inmiddels de 300mm remmen van Mugen binnen. Daarnaast een set 16" Advan RC velgen erbij gehaald. Hier komen rainsports banden op. De 16" zijn nodig ivm de nieuwe remmen. Enkele fotos van Jörg Jakowski van afgelopen dinsdag en woensdag...



__________________________________________________________________________ 4 september 2009
Aankomende 8,9 september weer van de partij met voorlopig nog de 282mm remmen.
De powerslotschijven gaan bij het oud ijzer en afgedraaide brembos mogen deze keer afzien.
Momenteel bezig met grotere koelslangen 65mm voor de remmerij.
Waarschijnlijk moet de ruitensproeiertank verhuizen naar achterzijde auto.
De grootste update is toch wel een nieuwe set remmerij 300mm/28mm. Deze moet voor de 19de er op zitten. Gaat om een set van Mugen. Is een door Mugen ontwikkelde remschijf.
Een set welke voor de JDM Integra typeR spec 1996 met steek 4*114.3 is ontwikkeld en wat zonder problemen op mijn civic moet passen. De klauwen schijnen aangepaste S2000 klauwen te zijn, welke weer lichter zijn dan de standaard Integra remklauw.
Vooral doordat remschijfdike toeneemt hoop ik van de problemen af te zijn. Ik heb redelijk wat bigbrakekits bekeken, maar de overhand is 320/330mm wat niet in een 16" past.
Vaak blijft de remschijfdikte achter met 25mm.
Ja, AP en brembo hebben mooie sets, maar niet plug&play voor mijn onderstel en dat is jammer. Tevens zijn vervangingsdelen met de Mugen set qua kostenplaatje idealer.
De remblokken zijn gewoon S2000 en daar is zat voor te krijgen.
Hieronder 2 foto's van de 65mm koelslangen..


__________________________________________________________________________ 2 september 2009
Wat foto's van het laatste Ringbezoek. 21-23 augustus..
Met dank aan Niels Hollander..Meer foto's te vinden op : http://nurburgring.rally-photo.net/



__________________________________________________________________________ 13 augustus 2009
De "nieuwe" wielen zitten eronder. Alleen wat aanloopproblemen aan de achterzijde, maar dat gaat goed komen. Het rubber voor deze wielen is Kumho ecsta v70a k90 205/45r16.
Ook van Niels een setje blauwe moeren gekregen, wel zo leuk.






__________________________________________________________________________ 2 augustus 2009
Geen ringbezoek zonder upgrade... Helaas zjin de remproblemen nog niet de wereld uit. De ankerplaten achter de schijven heb ik nu weggehaald. Op deze manier komt er ook meer lucht via de koelslangen bij de remmen en is er meer ruimte om de remmen.
Tevens gaan we stap naar 16" maken. Morgen nieuwe velgen ophalen. Desmond regamaster evo met een gewicht van 5,45kg ps. Foto's komen zsm. Hopelijk aankomende week snel nog nieuwe bandjes kunnen regelen zodat de civic 8 augustus al op deze wielen staat am ring.
Ook komt er aankomende week een nieuwe stuurnaaf binnen die net 1cm langer is...
__________________________________________________________________________ 19 juli 2009
Machtig mooi weekend gehad 4,5,6 juli. De vering is een stuk beter nu. Alleen spelen de remmen weer op. Ontzettend veel triliingen door wederom kromme schijven. De voeringen van ds2500 verglazen ook. Conclusie is dat de remmen drama zijn, verder wel een goed weekend gehad... Aankomend weekend dus weer am ring.
Uiteraard met wat verandering aan de remmen. Budget laat niet heel veel toe, maar... Inmiddels wat koelslangetjes gemonteerd, niet groot, maar beter dan niets. Ferodo ds3000 remblokken inmiddels binnen. Aankomende week hopelijk ook nog de powerslot gegroefde schijven. En dan maar duimen dat dat wel goed gaat...
_________________________________________________________________________ 21 juni 2009
Inmiddels weer een jaar APK op de civic. Altijd bijzonder... De middendemper is verdwenen en er is meer grondspeling gewonnen. De hytech replica header is verder afgelast, deze lekte iets op de slip-on gedeeltes. Is een 2 delige header. Spoon filter zit er ook in. Op wideband lambda goed te zien dat hij weer genoeg lucht krijgt vergeleken met de oude oem filter. Alleen nog even de remmen voor loshalen voor een check en dan is hij klaar voor het weekend van 4 juli.
_________________________________________________________________________ 15 juni 2009
Inmiddels ook een SPOON luchtfilter voor gsr airbox aangeschaft. De civic is ook aan achterzijde iets lager gezet met de nieuwe vering. Her en der wat info over rijhoogtes gevonden en de achterzijde mocht wel wat lager schijnt. Zal de civic in theorie ook wat stabieler maken aan de achterzijde. Nadeel is de nog mindere bodemvrijheid, de middendemper raakte al geregeld een drempeltje hier en een obstakeltje daar. Oplossing? Middendemper er tussenweg en een rechte pijp er voor in de plaats. Mocht het geluid te hard worden, heb ik nog een silencer klaar liggen voor in de einddemper, dat komt wel goed...
Wat het maar al 4 juli....
__________________________________________________________________________ 14 juni 2009
Afgelopen vrijdag de nieuwe vering gemonteerd, samen met de integra typeR dc2 draagarmen achterzijde. Eerste indruk is helemaal top. Auto voelt veel beter aan, helt veel minder over. Is gewoon veel stabieler. De demping staat in de middenstand. Wat mij ook opvalt is dat de auto lang niet zo veel "springt". De demping lijkt veel beter dan met intrax rs set. Qua comfort is het helemaal niet veel inleveren. Ondanks dat de set harder is, lijkt de set veel rijdbaarder. Kan niet wachten om het op de ring aan te voelen, want daar ging het me eigenlijk om. Een paar fotos...


Gisteren de hella bandenspanning/temp set gemonteerd. Peter Rouwenhorst heeft s'ochtends de sensoren geplaatst en R888's gewisseld van lokatie. Tevens de civic ook uitgelijnd, hier zat toch nog wel wat in. De hella set lijkt een leuke gadget voor het ringwerk. De temperatuur en bandenspanning is eenvoudig af te vragen, dit geeft weer leuke data.
__________________________________________________________________________ 4 juni 2009
De ITR wielen zijn dus nog even wit als er voor, misschien blijft het ook wel zo. Maar de GSR airbox is binnen. Moet wel wat aangepast worden voor dat deze goed past, integra en civic zijn niet geheel gelijk. Ook nieuwe vering voor de civic. Hopelijk in juli eronder. Het is een vrijwel nieuwe set van CST zero-1. Demping instelbaar en springrates van 12 om 8 kg/mm. Eigenlijk een onbekend merk, is een wat goedkopere variant van TEIN monoflex.
Deze CST set schijnt in japan wel vaak gebruikt te worden. We zullen zien wat het brengt. Ook een erg leuke gift van Peter Rouwenhorst gekregen, een hella tc400 bandenspanningsbewakingssysteem. Ook dit wil ik op de typeR wielen toepassen icm de R888. Ook in juni de civic even weer uitlijnen en r888 wisselen van velg. Genoeg te doen nog...
__________________________________________________________________________ 2 mei 2009
Inmiddels worden eindelijk de integra wielen klaargemaakt. Nieuwe bandjes ervoor besteld, toyo r888 in de maat 195/50r15. Waarschijnlijk ook eindelijk een goede airbox gevonden voor de B18. Een GSR integra airbox, die niet in europa geleverd is, welke weer past op mijn butterfly inlaatsysteem. Zal niet veel extra geven, maar het inlaatgeluid zal wel degelijk leuker worden
__________________________________________________________________________ 17 april 2009
Oliekoeler zit er aan. Net de gordels geplaatst. Vanavond nog even een goede lange proefrit, voordat morgen de reis richting ring gaat... Nu nog wel veel kleine dingen wat nog moet gebeuren, maar dit weekend zal ik dan eindelijk eens van de partij zijn! Helaas is het coaten van de wielen niet gelukt deze week. Heb nu de eagles op de winterwielen gelegd. Na het coaten van typeR wielen bestel ik waarschijnlijk direct semis. Zo heb ik de eagles als het regent en de semis bij droog. Beide sets zijn overigens lm wielen, dus ik rijd nu niet op staal...
__________________________________________________________________________ 14 april 2009
Tevens een setje sparco handschoentjes besteld, helaas komen die wat later...

__________________________________________________________________________ 11 april 2009
Vandaag toch wat tegenslag gehad met de civic. Als eerste kwam ik er vanochtend achter dat de multiriem zwaar beschadigd was, waarschijnlijk iets tussen gezeten. Na een nieuwe multiriem geregeld te hebben en gemonteerd, verder aan de gang met montage van de oliekoelerset. Na een hele tijd alles mooi passend gekregen en alles aangesloten. Tijd voor een test..... helaas.... olielekkage... Blijkt 1 fitting op de adapter achter oliefilter niet geheel dicht te zijn. Op een zoek naar een andere fitting, helaas...
Hopelijk komt volgend weekend ringbezoek niet in gevaar....
__________________________________________________________________________ 7 april 2009
Beetje bij beetje begint de civic completer te worden. Deze week interieur verder klaarmaken. Gordels monteren. Nokia carkitje plaatsen etc etc...Uiteraard nog wat fotos. De kooi staat inmiddels in de kleur.
De zomerwielen blijven voorlopig nog even wit, die laat ik straks stralen en coaten...
Hopelijk zondag of maandag nog naar de ring...


__________________________________________________________________________ 22 maart 2009
Dit weekend een aantal dingen kunnen doen. Dashboard aangepast voor de kooi. Wat uiteindelijk best wat werk was, er moest behoorlijk veel verzaagd worden. Bitumen voorin verwijderd. Achterzijde interieur herspoten in originele kleur. Kabelboompje achterzijde bovenop hoedeplank een nieuwe routing geven, het oog wil ook wat.
Ook een begin gemaakt met de kooi in kleur zetten...


__________________________________________________________________________ 15 maart 2009
nieuwe fotos van de bolide... Incl de nieuwe spiegels.








__________________________________________________________________________ 8 maart 2009
Gisteren civic opgehaald bij ROMA, me very happy Aankomende weken de civic eindelijk geheel ringklaar maken en dan hopen op goed weer! Binnenkort fotos van intereur.

__________________________________________________________________________ 2 maart 2009
Wat fotos van de kooi aanbouw. (moet ook grotendeels nog afgelast worden...)
Super tevreden al...


__________________________________________________________________________ 8-februari-2009
Dit weekend de coupe verder leeggehaald voor inbouw klimrek. Morgen breng ik hem weg voor 2 a 3 weken. Hopelijk in maart ringdoop voor de 2009 earthdreams coupe...


__________________________________________________________________________ 17-januari-2009
Vandaag de oliekoeler geplaatst. Leidingen nog niet, wilde eerst snel de koeler plaatsen, wist niet of dit veel tijd zou vergen. Viel uiteindelijk mee, kon de koeler plaatsen op originele koeler montagepunten, met wat aanpassingen. De orginele spatplaat in het front, met een decoupeerzaag bewerkt en voila...
Ook wat fotos genomen met mobiel, excuses voor de kwaliteit...




__________________________________________________________________________ 11-januari-2009
Inmiddels ook een nieuwe oliekoelerset aangeschaft. Met een sandwichplate voor achter het oliefilter. In de sandwichplate zitten ook aansluitingen voor (oliedruk/temp) sensoren. Dus de sandwichplate welke ik nu heb voor de sensoren, kan dan vervallen. Zo hoeft ik niet een dubbele sandwichplate uit te proberen. De kans op lekkage is dan wel een stuk groter lijkt me... Met de oliekoeler heb ik zon beetje alles bij elkaar voor 2009. Begint er dus op te lijken.... Hopelijk volgend weekeinde mooi weer, zodat we een jaarkaart kunnen halen....
__________________________________________________________________________ 7-januari-2009
Setje 4punts gordels overgenomen van forummember. En eindelijk bericht gekregen dat de spiegels deze week binnen komen
Helaas is de fotocam overleden, dus voorlopig nog geen fotos...
__________________________________________________________________________ 4-januari-2009
Carbon motorkapje en kale achterklep gemonteerd. Helaas de spiegels nog niet binnen gekregen. De civic krijgt hiermee toch een nieuwe look voor 2009, maar toch weer heel herkenbaar met die mooie groene kleur.
__________________________________________________________________________ 27-december-2008
Vandaag bij Marco en Robert in Vriezenveen geweest voor de kooi. Een heel stuk wijzer geworden en uiteindelijk een idee hoe de kooi gaat worden. Hopelijk kan de civic zsm naar deze heren voor de aanpassing... Marco en Robert, bedankt voor de rondleiding en de info..
__________________________________________________________________________ 24-december-2008
Volgende week een carbon motorklepje ophalen voor de coupe. Scheelt weer een aantal kg, hoeveel precies weet ik nog niet. Vandaag een deel van interieur achterin verwijderd. 21,4kg minder.... Waarschijnlijk gaat de spoiler op de achterklep er ook af. Heeft ook geen functie in deze vorm. Helaas zitten er dan wel gaten in de klep, tijdelijk afdoppen of een andere klep tzt regelen. Aankomende zaterdag eerst maar eens naar ROMA in Vriezenveen.
Ook plannen om de B18 opnieuw te laten mappen, omdat WB o2 in de 14 afr loopt af en toe. Dit komt door de nieuwe hytech replica header, die blijkbaar wel werkt. Tevens wil ik shiftlight op dash (MIL lampje) iets eerder van 8200 naar 7800. Begrenzer van 8600 naar 8400 icm een ignition cut op begrenzer. Lekker op safe...
Maar dit wordt pas in de loop van voorjaar 2009 waarschijnlijk...
__________________________________________________________________________ 17-december-2008
2008 is bijna voorbij, dus moeten we maar over 2009 nadenken...
Na overleg met Honda Japan, toch gekozen om met de huidige civic verder te gaan. Dit ook vanwege het beperkte budget wat Honda heeft voor volgend jaar.... Begin 2009 zal er een kooi in de coupe komen. Interieur na de voorste zitrij gaat eruit. Wat kleine cosmetische veranderingen. Kleinere spiegels. De B18 zal voorzien worden van een oliekoeler, eventueel nog een baffled oliecarter. Zit ook te denken aan een carbon motorkap en eventueel achterklep. De recaros gaan wellicht ruimte maken, voor iets "beters", 4punts gordels moeten wel zsm komen, die werken ook wel met de recaros. Veel zal er dus niet veranderen aan de civic, behalve het klimrek dus...
__________________________________________________________________________ 20-september-2008
Fotos van de tri-y header. Hopelijk binnenkort tijd voor monteren.


__________________________________________________________________________ 17-september-2008
Inmiddels ook de autometer spullen gemonteerd. De sandwich adapter achter oliefilter past goed. Helaas past de "grote" drukzender niet in de adapterring. Gebrek aan ruimte rondom, moest hier een andere oplossing voor komen. Doormiddel van een slang zit de zender nu bovenaan bij het schutbord (zie foto). Wilde eerst nog een hoekje gebruiken, maar gezien kracht*arm leek me dat geen goed gezien het gewicht van de zender. Heb de drukzender nog wel een extra massa gegeven, koud stationair 1.75 bar en met massa op behuizing zowaar 3.5 bar, lijkt me iets beter. Uiteraard ook even gekeken hoe temperatuur zich houdt bij zware belasting en deze loopt toch zo op richting de 120 graden. Verder lijkt alles goed te werken, reactietijd is nihil, kijkend naar drukopbouw bij toenemende toerental van motor. Enige nadeel tot nu toe is de afleesbaarheid van de meters in het donker. Ja, de verlichting werkt, maar daar is alles mee gezegd... Uiteraard ook wat fotos.



__________________________________________________________________________ 8-augustus-2008
De meesten hebben het wel aan boord, binnenkort de civic ook.... Een set meters voor olietemp en oliedruk. Merk AutoMeter type carbon fiber http://www.autometer.com/cat_gaugedetai ... 2515&sid=3 Aanduiding is wel in Fahrenheit en Psi maar dat is geen ramp. Reeds bij conrad een enkel DIN plaatje besteld voor de meters. Deze komen samen met de AEM breedband lambada meter op plek van de radio. De radio verhuist dan naar de onderzijde van middenconsole ipv de DIN aflegvak. Prioriteiten stellen af en toe... Lokatie van sensoren zal waarschijnlijk een adapterring worden tussen oliefilter en blok. Niet DE plek, maar zal voorlopig wel voldoen...
__________________________________________________________________________ 3-augustus-2008
Ondertussen ook nu aan de achterzijde intrax RS eronder. De demping is aangepast en een iets lichtere veer gemonteerd. Demping is aangepast op advies van vorige eigenaar, hij werkte bij intrax... Geheel voelt veel beter aan nu. Geeft meer vertrouwen en das fijn... Binnenkort ook eens rijden met EK9 civic van Niels met TEIN RA, om te vergelijken, als ie dat goed vind Qua onderstel ben ik nu tevreden, zal ook niets meer aan veranderen...
__________________________________________________________________________ 15-juli-2008
Omdat de civic te weinig grondspeling heeft met deze DC sports header, al een tijdje wezen zoeken voor een andere oplossing dan de auto hoger te zetten... En het is een andere header geworden... Tis een hytech-replica geworden met 4-2-1 design, met een wat andere layout voor primairies onder het carter. Vergt wel wat aanpassingen, maar meer bodemvrijheid is er... De header is vrij lang en werkt niet meer met een kat. (for race use only ) De secundaires lopen vrij lang door om te eindigen in een 2,5 inch collector... Deze moet over het hele toerenbereik zeker winst geven tov de DC sports. Even afwachten of de mapping weer anders moet.... Hopelijk is de header volgende week binnen...
__________________________________________________________________________ 21-juni-2008
Foto tijd...
MOMO ITR light stuurtje met langere 42mm naaf...

ITR swaybar met BEAKS reinforcement kit. ITR tiebar....

Koplampen met helder glas en zwarte reflector. Behuizing oem honda, net zoals stelinrichting

__________________________________________________________________________ 15-juni-2008
Gisteren toch nog even sportief gestuurd met de coupe om de intrax set een beetje aan te voelen. En dat voelt zeker beter aan dan het jamex sportsetje dempers/veren wat er onder zat. Bodyroll is veeeel minder, ook dankzij de ITR stabi aan de achterzijde. Mocht ik nog wensen qua vering en demping kan ik nog bij de verkoper terecht. (is tevens ook een forummember...) Waarschijnlijk zijn de veren achter te hard, als ik zie wat gebruikelijk is voor deze auto's. De toekomst zal het leren...
__________________________________________________________________________ 14-juni-2008
Ook een gebruikte intrax RS set overgenomen. TEIN is helaas niet doorgegaan. Voorzijde van de schroefset zit eronder, achterzijde moeten nog andere veerschotels bij komen. Dan opnieuw uitlijnen.
__________________________________________________________________________ 25-mei-2008
Weer updatetje voor de coupe. Een adapter/naafverlenger voor mijn ITR momo light stuurtje. Stuurwiel komt 42mm dichter bij bestuurder. Het was steeds een comprimis qua zithouding, ten koste van afstand pedalen of stuurwiel,. Hopelijk strax helemaal toppie! Zijn er meer mensen die dit probleem hebben met een standaard stuur en stoel setup?...

__________________________________________________________________________ 11-mei-2008
Gisteren heeft de coupe een remap gehad bij Rene (op forums bekend onder crx2) in Schoonoord. Alles is vlotjes gelopen. Probleem met IAB (variabele inlaatspruitstuk) is verholpen. VTEC op 5000, IAB op 5800. Variabele VTEC tussen 5000 en 5500. Volgas dus op 5000. Shiftlight op MIL lampje. "Launchcontrol" dingetje. Ben dus erg tevreden met het resultaat. Motortje loopt erg mooi en soepel nu. Vemogenswinst is nu moeilijk in te schatten, het was gisteren ook erg warm. Maar volgens mij zit dat wel goed, aangezien er behoorlijk op mapping kon worden aangepast... Enige nadeel is toch de lange bakverhoudingen waar ik mee zit. Gisteren tijdens de runs met een EK civic met B16 meegereden (welke ik zelf ook gehad heb...), die rond de 180pk heeft icm kortere verhoudingen van de b16 bak. Dit scheelt toch wel veel met de bak wat ik heb. Uiteindelijk is mijn coupe wel iets sneller maar met een andere bak zou het vermogen er iets beter uitkomen...
Ach ja gelukkig heb ik wel een LSD sper... Positief denken...
__________________________________________________________________________ 4-mei-2008
Inmiddels is vanuit de VS de juiste steun van BEAKS onderweg naar NL, Kosteloos uiteraard. We zijn al weer een paar dagen verder en de volgende updates zijn onderweg. Een K&N vervangingsfilter. Stock airbox ga ik nog iets aanpassen voor betere koude luchttoevoer. Een C-pillar bar oftewel een steun tussen achterste c-stijlen. 11 mei wordt de civic op straat opnieuw afgesteld. Geen geld voor dyno en op straat kan ook.
Leuk zon lange 4de versnelling....
__________________________________________________________________________ 2-mei-2008
Afgelopen weekend de b16b nokkenassen met b18c6 dubbele klepveren geplaatst.
Erwin bedankt voor het geduld met de spietjes.
Tevens ook nieuwe tandriem en spanrol. Merk op de WB o2 dat hij nu te arm loopt, vooral tussen 6000 en 7000 toeren. Blijkbaar zal daar strax de meeste winst zitten.



__________________________________________________________________________ 1-mei-2008
Ook een andere dempende katvervanger (merk T1R) bemachtigd. Met een civic typeR ek9 kat erbij. De kat moet nog aangepast worden qua lengte, maar dan past deze ook zo op mijn DC JDM 2,5 collector. APK komt er ook weer aan.... BEAKS setje ook binnen gekregen, helaas 1 verkeerd onderdeel in de verpakking. Dus voorlopig nog geen ITR swaybar aan de achterzijde... Ook een TEIN schroefset gekocht, moet alleen nog opgehaald worden.
Budget laat geen set toe, welke ik mee kan klooien aan de demping.
Misschien ook maar beter ook zo...
__________________________________________________________________________ 17-april-2008
Zow weer een update voor de grune coupe. Een Integra typeR swaybar (stabi) achterzijde 22mm. BEAKS verstevigingsset voor subframe achterzijde met nieuwe bushings.
Dit ivm mogelijk uitscheuren subframe ivm dikkere 22mm stabi.

beaksproducts
Tevens een integra typeR strutbar achter onder tussen ophangpunten van de onderste draagarmen. Heb de steunen welke gelast zijn aan de carosserie er ook bij, deze moet nog aan de coupe komen. Alleen de EK9 civic typeR en de integra typeR hebben deze versteviging aan de achterzijde. tzt fotos. mbt de plannen voor de motor, gaat de inlaatspruit voorlopig niet door, Dit vanwege niet passen op mijn motor. Nu gaan eerst de nokken/veren erin en dan een remap. Tevens bij de dealer ($$$$$) 2 nieuwe motorsteunen gehaald. Het kitten van de motorsteunen gaf te veel vibraties. Voor dagelijks gebruik van de auto werd het te irritant. Tijdens montage van nokkenassen komt er gelijk een nieuwe riem/spanrol aan en wat nieuwe keerringen/pakkingen. Motortje weer lekker fris... Ook momenteel bezig voor een andere vering/dempers. Zal waarschijnlijk TEIN worden of KW... Later meer...
__________________________________________________________________________ 15-maart-2008
Om een beetje de lege planken te vullen, de volgende upgrades. Integra typeR replica inlaatspruit voor een b18c1/b18c4. Tevens een ITR gasklep met 62mm klep. Inlaatzijde is 66 en intake zijde is 64. Hiermee gaat de ITR airbox ook weer passen, welke eerst een probleem gaf. Hoop met de EK9 nokkenassen/klepveren, ITR airbox, ITR replica intake, ITR gasklep en remap toch wel serieuze winst te maken. Tussen 6000 en 8500 moet de b18 goed uit de verf komen Ondertussen zit het Integra stuurhuis er ook onder, samen met het stuurwieltje. Na het nodige uitlijnwerk, stuurt het geheel bijna als een droom. kuch... Maar het geeft wel veel genoegdoening om een auto van 1995 zo lekker te kunnen laten sturen. Komt erg in de buurt van de ATR, gewoon erg goed dus.... Niet te vergeten, zit de brembo/ferodo combi inmiddels er ook onder. Of de vibratie er helemaal uit is, moet wehrseifen aankomend weekend maar laten zien...
__________________________________________________________________________ 4-maart-2008
Ander stuurhuis van een Integra typeR aangeschaft. Directer (3,0omw) dan de VTi stuurhuis. Aankomend weekend monteren en gelijk uitlijnen. Dan gelijk een mod. aan de stuurppomp uitvoeren, zodat deze niet meer variabele druk geeft, maar constant blijft. Dit moet het stuurgedrag aanzienlijk verbeteren. Gaan we dus uitproberen... Ook een Integra typeR "light" stuurtje aangeschaft (zonder airbag, 11000km zgan). Normaal hebben de ITR's allemaal een airbag. In Japan werden itr's ook zonder airbag geleverd. Stuurtje is plug&play voor mijn model civic coupe... Om verder te gaan met het onderstel is er een setje ferodo ds2500 remblokken v/a onderweg. Tevens setje brembo schijven besteld voor de voorzijde. Een probleem waar ik nu tegen aan loop is het aanlopen van de stuurpomp tegen de linker koplamp. Als oplossing wil ik 2 (van de 5) motorsteunen volkitten die het kantelen van de motor beperken. Op die manier hoop ik het kantelen nog meer tegen te gaan. Ik hoop voor pasen alles klaar te hebben, zodat we met pasen er weer bij zijn met de grune coupe...
__________________________________________________________________________ 5-februari-2008
Setje vrijwel nieuwe b18c6 nokkenassen aangeschaft. (specs b16b en itr '00). Het zijn laatste versie, gelijk aan de b16b ek9. Leuk vergelijk met de gsr motor, welke ik nu heb...

Als deze gemonteerd zijn, wordt hij ook opnieuw gemapped.... Naast deze update ook een ITR upper strutbar voor de voorzijde. En een setje iridium bougies van NGK voor het motortje.
Ook onder het mom van onderhoud een aantal HAMP oliefilters aangeschaft.
__________________________________________________________________________ 29-december-2007
Kleine update voor de coupe. Een strutbar (veerpootbrug) voor achter, van een Integra typeR. Deze was destijds een optie en zie je dus niet heel vaak. Waarschijnlijk binnenkort ook maar een "c-pillar" aanschaffen voor tussen c-stijlen. Uiteraard binnenkort ff een fototje plaatsen. Had ook een itr airbox binnengekregen, maar deze gaat niet werken in een eg coupe met b18c4. Doordat de gasklep, ivm de variabele inlaat, op een andere positie zit, past de inlaatbuis niet goed. Op zoek naar wat anders. Tevens heb ik ook van een Integra typeR b18c6, de dubbele klepveren met schotels klaarliggen. Goed voor zon 9200rpm. Niet dat we dat gaan draaien, maar veilig zitten we dan wel. Moet nog wel een leuke set nokken bij komen natuurlijk. Op naar de 200pk.
__________________________________________________________________________ 15-oktober-2007
Stukje topspeed testen autobahn. Kijken of hij boven de 8000 nog vermogen maakt.
De stroomlijn van de coupe doet het 1.8je wel goed.
Link : Video topspeed testen autobahn
Binnenkort een andere airbox, want de standaard box met oem filter is een beperkende factor. Daarna maar is een bank op en zien wat de cijfers vertellen.
__________________________________________________________________________ 7-oktober-2007
Afgelopen weekend de Civic typeR ek9 (stoel)konsolen geruild voor Integra typeR dc2 exemplaren. Lagere zit en betere bevestiging...


__________________________________________________________________________ 23-september-2007
Vandaag de ITR wielen gemonteerd. Wel lekker zo

__________________________________________________________________________ 7-september-2007
Toch nog een beetje R aan de coupe. Vandaag een set Integra typeR DC2 spec96 velgen opgehaald met steek 4*114.3. Kleur blijft voorlopig "wit". Gewicht van de velg is 5.6kg...

Nu nog een leuk bandje vinden. Wordt wel 195/50r15, gezien het prijsverschil en omdat in 195/55r15 alleen maar de RE010 leuk is... Nu zit ik te twijfelen tussen de f1 eagle en t1r van toyo. Beiden volgens mij een leuke band voor een leuke prijs...
__________________________________________________________________________ 5-september-2007
Kleine update. Inmiddels "nieuwe" modderkuipen gemonteerd. Tevens een spatplaat naast de radiateur. De mistlampkappen zonder mistlampen in de voorbumper gemonteerd. Ipv de lampen zit nu zwart (kippen)gaas. Kleppendeksel een beetje bijgewerkt. Tevens kleppen gesteld. Hopelijk komt aankomende week ook de nieuwe eprom binnen. En ook nog tijd gehad om wat fotos te schieten...



__________________________________________________________________________ 26-juli-2007
Nog wat fotos van de header collector en testpipe



__________________________________________________________________________ 24-juli-2007
De wielen zijn origineel MB6 Vti 15" LM wieltjes met de juiste ET waarde. Zijn wel matzwart gespoten ipv standaard zilver. Gebalanceerd met plaklood, wat later niet helemaal bleek te passen. Af fabriek gebruikt met slaglood. De remblokhouder schuurde iets over het plaklood. Uiteindelijk wat platter lood gevonden....

__________________________________________________________________________ 24-juli-2007
Nieuwe voorruit zit erin. APK zit er nog niet op. Stationair is nog niet 100%, waardoor viergas niet goed is. Afgelopen zaterdag ook de coupe uitgelijnd, dus dat is ook weer voor elkaar. Merk wel dat er nodig andere stoelen in moeten. Zijdelingse steun is echt drama. Ook de banden pirelli p6000 is drama. Daarintegen doet de LSD sper zn werk goed. Had trouwens ook nieuwe, 6stuks, draagarmrubbers in de onderste draagarmen geperst, achterzijde. De draagarmen zijn van een hatch VTi eg6, met bevestigingsogen voor stabilisatorstang. De trailingsarmen van civic VTi mb6 waren nog werkelijk als nieuw. Het rubber van de coupe trailingsarm was met de hand makkelijk te verzetten, terwijl dit bij de mb6 rubber niet het geval was. Ondanks zijn 12jaren toch weer een fris onderstel.... Nog wel veel kleine dingen te doen zoals oa; VTi veerpootbrug voorzijde, EG6 VTihatch stab.stang achter, AEM wideband o2 monteren, modderkuipen monteren........
__________________________________________________________________________ 15-juli-2007
Zow, de coupe heeft reeds zn shake-down gehad... Bevalt me erg goed zon b18 in een coupe. Nog wel veel te doen om hem redelijk af te krijgen.... Aankomende week nieuwe voorruit erin en APK erop. Ook dan ff uitlijnen. Dan DC spruit en omnipower testpipe eronder. Wat me wel opvalt is dat c4 behoorlijk lange versnellingen heeft. In de 2 kom ik nu boven de 110 uit. Tis alweer een tijd geleden dat ik de civic VTi ek4 had, maar heb het idee, dat de coupe toch wel wat vlotter is. Mischien op papier kijkend naar piekvermogen niet, maar de b18 heeft een wat lekkerder koppelverloop en dat nog zonder IAB.... hij draait nu op de teller zon 8700/8800tpm. Dat zal denk ik zon 8500tpm zijn. Meer kan op dit moment ook niet. Volgende ringbezoek met coupe?
__________________________________________________________________________ 1-juli-2007
Nou de b18 doet het ook in de coupe. Momenteel nog bezig met de achterwielophanging. Voorzijde is zon beetje klaar. Moet alleen nog een ring hebben voor de gaskabel aan het schutbord. De 2 onderste carosserie-motor steunen voor de b18, moesten van eg/ej civic model komen. Die van mb6 civic pasten niet. Dus nu weer 5 motorsteunen ipv 3... Tevens loopt ie stationair net iets te langzaam, verder wel zonder foutcodes. Ook moeten de IAB kleppen nog worden aangestuurd...

__________________________________________________________________________ 9-juni-2007
Tsja, onderstaande mag al weer doorgestreept worden. Heb een set civic EG6 VTi (92-95) draagarmen voor achter kunnen bemachtigen. Met bijbehorende swaybar. Ik ga in eerste instantie hier mee rijden. Later waarschijnlijk overstappen op een betere swaybar. Hier nog wat fotos van de opgefriste MB6 remklauwen.



__________________________________________________________________________ 6-juni-2007
Afgelopen weekend met de achterwielophanging bezig geweest. Er zit verschil tussen onderste draagarm (LCA) van coupe en mb6. De vork bevestiging is verschillend van breedte en bij de mb6 is deze verdraaid. MB6 gelijk aan EK? Tevens zit het spul goed vastgeroest. Beetje geweld gebruiken en ga er nu nieuwe bussen in persen. De MB6 swaybar achter is dan ook van de baan. Ik ga ook niet voor civic VTi eg6 draagarmen, maar voor een swaybar welke direct bevestigd is op de veerpootvork... Tevens besteld. 2,5inch donut/konisch pakking voor header. (origineel HONDA ) En een VTi koeler...
__________________________________________________________________________ 3-juni-2007
Even een update mbt de uitlaatspruit/header... Heb een nieuwe DC sports 4-1 JDM versie kunnen bemachtigen met 2,5inch collector. Dit is een kopie van de OEM Integra tyepR JDM header, maar op wat punten verbetert. Oa de collector is geheel 2,5inch zonder vernauwingen. En de primairies zouden iets groter moeten zijn.
__________________________________________________________________________ 28-mei-2007
Toch tot zondag gebleven dit weekend am ring, zodat ik vandaag nog iets aan de coup kon doen. Oa aandrijfassen, schakelstangen en de aangepaste remleidingen. De leidingen uiteindelijk toch voor een deel nieuw gemaakt. Nieuwe sapjes, MTF2 voor LSD bak, PSF-S voor stuurbekrachtiging. En verse olie, welke na 1000km er weer af gaat. Dan komt er 5w50 met weer een nieuw oliefilter eraan. Voor de liefhebbers toch maar weer wat fotos. Tis nu nog wachten op de aangepaste ecu, voordat de b18 weer tot leven kan komen... Ook moet ik nog een andere koeler regelen deze week. Zal waarschijnlijk een nieuwe gaan worden....





__________________________________________________________________________ 19-mei-2007
Vandaag oa koppelingscilinder aan bak gemonteerd met bijbehorende leiding. Leiding/slang was niet 1 op 1, maar is allemaal netjes voor elkaar... Remleidingen vanaf HRC naar remdrukregelaar van de mb6 gehaald, omdat die van de coupe niet paste op de mb6 HRC. Montage hoek op hrc is anders. Nu ga ik een deel van de leidingen van de mb6 gebruiken en een deel van de coupe. Hoef geen koperen leidingen te gebruiken, alleen aankomende week de leidingen te koppelen... Heb dus ook een omnipower testpipe met 2,5" collectoraansluiting gekocht. Nu op zoek naar een JDM ITR b18c header met een 2,5inch collector. Dit een header met 4-1 configuratie en is de beste orginele honda header leverbaar voor b-serie. Deze header is alleen gebruikt op de japanse itr met b18c typeR. Deze leverde met de lekkere benzine 200pk. Niet slecht voor een 1.8je... Hopen dat ik die cijfers ook ga halen in de toekomst... Enkele fotos van vandaag. Genomen met cam op mobile.



__________________________________________________________________________ 13-mei-2007
Dit weekend weer eens tijd gehad om wat te doen aan de coupe... De motor hangt erin.
De kabelboom uiteindelijk toch de standaard obd2 gehouden, welke ik aanpas.
De 1" HRC van de MB6 en bekrachtiger gemonteerd.En ook de motorruimte gereinigd.
Best wel een rotklus, met niet de juiste middelen, maar het resultaat mag er zijn...





__________________________________________________________________________ 5-mei-2007
Vandaag subframe en stuurhuis van de mb6 VTi op de coupe gezet. De mb6 VTi heeft 3,25 omwentelingen tov de 3,5 van de coupe. Tevens zag die van de VTi er een stuk frisser uit. Keuze snel gemaakt. Om dit stuurhuis te monteren moest wel het onderste kruiskoppeling van de mb6 VTi overgezet worden. Dit subframe heeft ook een strutbar van 26mm. Deze ligt net voor het stuurhuis. Ook de stabi (swaybar) is met 26mm wat dikker dan de 18mm, welke er eerst op zat. Nu toch echt eerst wat gaan schoonmaken....

__________________________________________________________________________ 3-mei-2007
De coupe is nu ook klaar om weer opgebouwd te worden. Alleen nog ff reinigen. Zoek ik nog goed spul voor. Wel moeten er wat leidingen, slangen aangepast worden.
Ik ga de koppelingscilinder en leidingen van de mb6 VTi gebruiken. Tevens de HRC en bekrachtiger van de mb6 ga ik monteren.
Diverse steunen etc aan het blok, welke geoxideerd waren, zijn weer mooi matzwart. Hittebestendige knikkerbusverf van motip was de oplossing... Mistlampen gaan er ook uit.
De houders blijven zitten, zodat ik op de ronde gaten, waar de lampunits zaten, flex slangen kan monteren. Deze moeten dan voor extra koeling gaan zorgen voor de remmerij.
De 282mm passen net in de 15" velg, dus dit lijkt me wel een goede toepassing...
Heb ook een obd1 p30 VTi ecu (Vti b16a2 92-95) gevonden. Deze zal door een kennis aangepast worden. Er komen dan de b18c4 mappen in, tevens IAB aansturing voor de butterflys van variabele inlaat . En nog wat meer softwarematige aanpassingen om de obd2 motor op de obd1 kabelboom en ecu te laten draaien... Later zal wideband o2 uit de ATR in de coupe gaan en verder worden gemapped.
Hopelijk tzt ook met een ander uitlaatspruitstuk en katvervanger 2,5inch...


__________________________________________________________________________ 12-april-2007
Vandaag subframe, wielophanging, remmerij voorzijde gedemonteerd. Het ziet er allemaal goed uit en ik hoop dat het allemaal 1 op 1 gaat passen. Ga ook de motorkabelboom vervangen voor een obd1 exemplaar van bv een b16 VTi. Dit is de makkelijkste weg, omdat de coupe al een obd1 VTi kabelboom heeft. Gevolg is dat ik wat obd2 stekkers moet gebruiken op een obd1 motorboom o.a. voor de injectoren. Dan nog wat draden erbij voor het IAB systeem. Variabel inlaatlengte van het inlaatspruit.
Dit is ook goed te zien op de rechter foto hieronder.


__________________________________________________________________________ 09-april-2007
Dit weekend bezig geweest met de civic VTi . En een weekend ring laten schieten.
De b18 is eruit. Ook aircosysteem gedemonteerd. Zo'n beetje alles aan de voorzijde is eruit inclusief stuurhuis. Waarschijnlijk ga ik de mb6 VTi HRC en rembekrachtiger ook gebruiken. Aankomende week bezig met subrfame en aanbouwdelen...

__________________________________________________________________________ 31-maart-2007
Zow, eerste wijziging heeft zich aangediend. De b18c GSR is van de baan. Na de bezichtiging, toch nog wat twijfels.. Nu gaat een civic 5 deurs VTi als donor auto dienen.
De volgende delen zullen gebruikt worden....
- b18c4 met LSD bak
- complete onderstel met standaard;
- 282mm voorremmen
- 262mm achterremmen
- swaybar voorzijde
- swaybar achterzijde
- strutbar voor/boven
- strutbar voor/onder
- strutbar achter/onder
Ook gelijk maar een nieuwe catback systeem van invidia aangeschaft. Diameter is 60mm...

__________________________________________________________________________ 19-maart-2007
Sinds afgelopen weekend eigenaar van een civic coupe dxi van 1995.
Na lang nadenken wat ik nu wil heb ik uiteindelijk bij HONTEC(.nl) een civic coupe zonder motor gevonden. Voordeel van de coupe t.o.v een hatch is de gewichtsverdeling, de de coupe heeft wat meer gewicht in de kont en dat maakt hem iets stabieler.
Verder blijft de coupe een woon-werk auto en zal niet het gehele interieur gestript worden. Maar aan gewicht zal wel worden gedacht. De coupe dxi weegt op kenteken 998kg.
Ik zal streven naar een 1000kg / 200pk auto.
Check de komende tijd de updates.


